Περίληψη: | Η συστηματική ενασχόληση με τα ερωτικά των αρχαίων Ελλήνων είναι σχετικά πρόσφατη. Σε αντίθεση με τη συγκρατημένη στάση των παλαιότερων μελετητών, οι ειδικοί φέρνουν στις μέρες μας διαρκώς στο φως τα απόκρυφα και τα λησμονημένα. Εντρυφούν στις ιδιωτικές επιστολές και τα άτυπα χαράγματα με τις υβριστικές εκφράσεις. Μελετούν τους ερωτικούς καταδέσμους και τους μαγικούς παπύρους. Αναλύουν τους συμβολισμούς και τα νοήματα των ερωτικών αγγείων. Αναπτύσσουν νέες θεωρίες για την παιδεραστία. Στα βιβλιοπωλεία βρίσκει κανείς ό,τι επιθυμεί. Όσα εξακολουθούν να κρύβουν τα μουσεία, τα εκθέτουν δημοσίως οι καρτ ποστάλ των περιπτέρων. Γνωρίζουμε σήμερα λεπτομέρειες, ακόμα και για πτυχές ερωτικών πρακτικών των αρχαίων Ελλήνων, που η κοινωνία μας αποφεύγει να τις σχολιάζει δημοσίως - εκτός αν πρόκειται για δημόσια πρόσωπα.
Η γενική εικόνα που έχει επιβληθεί για τον ερωτικό βίο των αρχαίων Ελλήνων ενδέχεται ωστόσο να είναι μονομερής. Η οπτική γωνία μέσα από την οποία γίνεται συνήθως η επεξεργασία των πηγών είναι έντονα επηρεασμένη από τα αιτήματα σημερινών κοινωνικών κινημάτων. Παραβλέπονται έτσι οι διαφορές ανάμεσα στον σύγχρονο κόσμο και την αρχαιότητα και παρερμηνεύονται πολλές από τις διαθέσιμες πληροφορίες.
Στη μελέτη αυτή γίνεται προσπάθεια να αμφισβητηθούν βασικά πορίσματα της νέας ορθοδοξίας και να προκληθούν ρωγμές στο ευρύτερα αποδεκτό πρότυπο ερμηνείας. Μέσα από τις προσεγγίσεις του Δημήτρη Κυρτάτα προβάλλουν αντιφάσεις και προβλήματα που απαιτούν περαιτέρω διερεύνηση. Με τη συνεπικουρία της εικονογράφησης του Αλέκου Λεβίδη, ο "Χόλος γυναικός" ανοίγει παράθυρα που μας επιτρέπουν να ξαναδούμε δημιουργικά τους αρχαίους Έλληνες και τα ερωτικά τους ζητήματα. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
|