Νίκος Εγγονόπουλος -ο βυζαντινός-

Τα έργα που παρουσιάζονται θα μπορούσαν να χωρισθούν σε α) έργα με «βυζαντινή» - ή βυζαντινής καταγωγής - τεχνοτροπία με θέματα κοσμικά, β) εικόνες και γ) έργα της υπερρεαλιστικής περιόδου με επιδράσεις από τη βυζαντινή τέχνη. Τα βυζαντινής τεχνοτροπίας έργα εκτείνονται χρονολογικά σε μία τριακονταε...

Πλήρης περιγραφή

Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Κύριοι συγγραφείς: Δεληβορριάς, Άγγελος, Ζίας, Νικόλαος, Μίχα Μπανιά, Ξανθίππη
Μορφή:
Γλώσσα:gre
Έκδοση: Λένα Εγγονοπούλου - Ερριέττη Εγγονοπούλου Λεδάκη 2001
Θέματα:
Διαθέσιμο Online:https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%86%CE%B3%CE%B3%CE%B5%CE%BB%CE%BF%CF%82_%CE%94%CE%B5%CE%BB%CE%B7%CE%B2%CE%BF%CF%81%CF%81%CE%B9%CE%AC%CF%82
id OAI-LARISA:44902
spelling OAI-LARISA:449022021-04-15T10:41:18ZΝίκος Εγγονόπουλος -ο βυζαντινός-Δεληβορριάς, ΆγγελοςΖίας, ΝικόλαοςΜίχα Μπανιά, ΞανθίππηΛένα Εγγονοπούλου - Ερριέττη Εγγονοπούλου Λεδάκη2001greΤα έργα που παρουσιάζονται θα μπορούσαν να χωρισθούν σε α) έργα με «βυζαντινή» - ή βυζαντινής καταγωγής - τεχνοτροπία με θέματα κοσμικά, β) εικόνες και γ) έργα της υπερρεαλιστικής περιόδου με επιδράσεις από τη βυζαντινή τέχνη. Τα βυζαντινής τεχνοτροπίας έργα εκτείνονται χρονολογικά σε μία τριακονταετία καθώς τα χρονολογημένα εκκινούν από το 1933 τα πρώτα και φτάνουν στα 1963 τα τελευταία. Φαίνεται ότι την τελευταία εικοσαετία της ζωής του δεν εκφράζεται με την τεχνική αυτή, και ίσως σ’ αυτό το σημείο ανταποκρίνεται και η ρήση του ότι εγκατέλειψε την εκκλησιαστική ζωγραφική. Ο Εγγονόπουλος αρχίζει να ζωγραφίζει με την τεχνική της αυγοτέμπερας και τη βυζαντινίζουσα τεχνοτροπία στα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του ’30. (. . . ) Ο Ν. Εγγονόπουλος μαθαίνει τη βυζαντινή τέχνη κοντά στον Φώτη Κόντογλου, για τον οποίο θα γράψει με εξαιρετική θέρμη στα ώριμά του χρόνια: «Είμαι περήφανος που μου έτυχε η μεγάλη τιμή να είμαι μαθητής και φίλος του Κόντογλου. Ξαναλέω πως θα τον θαυμάζω και θα τον αγαπώ πάντα. Η ευγνωμοσύνη που του έχω είναι απέραντη. Και τι δεν ωφελήθηκα κοντά του, και τι δεν αποθησαύρισα. Από τη βυζαντινή τέχνη που μου έμαθε, και που στοιχεία της ενισχύουν πάντα το έργο μου, ίσαμε το παράδειγμα των μεγάλων αρετών που με βοηθούν και με εμπνέουν στη ζωή». (. . .) Η πρώτη εικόνα (1933) που ζωγραφίζει εικονίζει τον Άγιο Νικόλαο (σελ 65) - το οποίου άλλωστε έφερε το όνομα - μέχρι τα γόνατα, σε στάση τριών τετάρτων. Κρατάει ειλητάριο με λειτουργικό κείμενο. Ενδιαφέρον παρουσιάζει η υπογραφή «Δια χειρός Ν.Π. Εγγονοπούλου του Φαναργιώτη» που επικαλείται την Κωνσταντινούπολη ως τόπο καταγωγής του. (. . .) (ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ)Εγγονόπουλος ΝίκοςΖωγράφοι, ΈλληνεςΖωγράφοι, Έλληνεςhttps://el.wikipedia.org/wiki/%CE%86%CE%B3%CE%B3%CE%B5%CE%BB%CE%BF%CF%82_%CE%94%CE%B5%CE%BB%CE%B7%CE%B2%CE%BF%CF%81%CF%81%CE%B9%CE%AC%CF%82URN:ISBN:960917230Χ44902
institution Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λάρισας "Κωνσταντίνος Κούμας"
collection Κατάλογος
language gre
topic Εγγονόπουλος Νίκος
Ζωγράφοι, Έλληνες
Ζωγράφοι, Έλληνες
spellingShingle Εγγονόπουλος Νίκος
Ζωγράφοι, Έλληνες
Ζωγράφοι, Έλληνες
Δεληβορριάς, Άγγελος
Ζίας, Νικόλαος
Μίχα Μπανιά, Ξανθίππη
Νίκος Εγγονόπουλος -ο βυζαντινός-
description Τα έργα που παρουσιάζονται θα μπορούσαν να χωρισθούν σε α) έργα με «βυζαντινή» - ή βυζαντινής καταγωγής - τεχνοτροπία με θέματα κοσμικά, β) εικόνες και γ) έργα της υπερρεαλιστικής περιόδου με επιδράσεις από τη βυζαντινή τέχνη. Τα βυζαντινής τεχνοτροπίας έργα εκτείνονται χρονολογικά σε μία τριακονταετία καθώς τα χρονολογημένα εκκινούν από το 1933 τα πρώτα και φτάνουν στα 1963 τα τελευταία. Φαίνεται ότι την τελευταία εικοσαετία της ζωής του δεν εκφράζεται με την τεχνική αυτή, και ίσως σ’ αυτό το σημείο ανταποκρίνεται και η ρήση του ότι εγκατέλειψε την εκκλησιαστική ζωγραφική. Ο Εγγονόπουλος αρχίζει να ζωγραφίζει με την τεχνική της αυγοτέμπερας και τη βυζαντινίζουσα τεχνοτροπία στα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του ’30. (. . . ) Ο Ν. Εγγονόπουλος μαθαίνει τη βυζαντινή τέχνη κοντά στον Φώτη Κόντογλου, για τον οποίο θα γράψει με εξαιρετική θέρμη στα ώριμά του χρόνια: «Είμαι περήφανος που μου έτυχε η μεγάλη τιμή να είμαι μαθητής και φίλος του Κόντογλου. Ξαναλέω πως θα τον θαυμάζω και θα τον αγαπώ πάντα. Η ευγνωμοσύνη που του έχω είναι απέραντη. Και τι δεν ωφελήθηκα κοντά του, και τι δεν αποθησαύρισα. Από τη βυζαντινή τέχνη που μου έμαθε, και που στοιχεία της ενισχύουν πάντα το έργο μου, ίσαμε το παράδειγμα των μεγάλων αρετών που με βοηθούν και με εμπνέουν στη ζωή». (. . .) Η πρώτη εικόνα (1933) που ζωγραφίζει εικονίζει τον Άγιο Νικόλαο (σελ 65) - το οποίου άλλωστε έφερε το όνομα - μέχρι τα γόνατα, σε στάση τριών τετάρτων. Κρατάει ειλητάριο με λειτουργικό κείμενο. Ενδιαφέρον παρουσιάζει η υπογραφή «Δια χειρός Ν.Π. Εγγονοπούλου του Φαναργιώτη» που επικαλείται την Κωνσταντινούπολη ως τόπο καταγωγής του. (. . .) (ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ)
format
author Δεληβορριάς, Άγγελος
Ζίας, Νικόλαος
Μίχα Μπανιά, Ξανθίππη
author_facet Δεληβορριάς, Άγγελος
Ζίας, Νικόλαος
Μίχα Μπανιά, Ξανθίππη
author_sort Δεληβορριάς, Άγγελος
title Νίκος Εγγονόπουλος -ο βυζαντινός-
title_short Νίκος Εγγονόπουλος -ο βυζαντινός-
title_full Νίκος Εγγονόπουλος -ο βυζαντινός-
title_fullStr Νίκος Εγγονόπουλος -ο βυζαντινός-
title_full_unstemmed Νίκος Εγγονόπουλος -ο βυζαντινός-
title_sort νίκος εγγονόπουλος -ο βυζαντινός-
publisher Λένα Εγγονοπούλου - Ερριέττη Εγγονοπούλου Λεδάκη
publishDate 2001
url https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%86%CE%B3%CE%B3%CE%B5%CE%BB%CE%BF%CF%82_%CE%94%CE%B5%CE%BB%CE%B7%CE%B2%CE%BF%CF%81%CF%81%CE%B9%CE%AC%CF%82
work_keys_str_mv AT delēborriasangelos nikosengonopoulosobyzantinos
AT ziasnikolaos nikosengonopoulosobyzantinos
AT michampaniaxanthippē nikosengonopoulosobyzantinos
_version_ 1735089512098299904