Περίληψη: | Με την ευκαιρία του ελληνοτουρκικού πολέμου του 1897, χρησιμοποιείται, για πρώτη φορά, στην παγκόσμια ιστορία η νέα εφεύρεση της εποχής, η κινηματογραφική κάμερα, για να παρουσιάσει σκηνές πολέμου. Η πρώτη κινηματογραφική ταινία γυρίστηκε μόλις δύο χρόνια πριν, το 1895, από τους αδελφούς Lumiere. Το 1896 η εφεύρεση αυτή γίνεται εργαλείο του μάγου του κινηματογράφου Georges Melies, ο οποίος 1896 γυρίζει πάνω από 60 ταινίες. Στα τέλη Απριλίου του 1897 ή στις αρχές Μαΐου του 1897, ο Melies γυρίζει στο νέο του στούντιο (εγκαινιάστηκε στης 22.3.1897, στο Montreuil-Sous-Bois, έξω από το Παρίσι), την πρώτη, στην ιστορία, σκηνοθετημένη πολεμική ταινία, μία από τις 7 ταινίες, που κατά τη γνώμη μου, γύρισε ο Melies, για τον πόλεμο του 1897. Η εγγονή του Madeleine Malthete-Melies αναφέρει, στη βιογραφία του παππού της, ότι τα έργα για τον ελληνοτουρκικό πόλεμο ήταν τα πρώτα του έργα, που γυρίστηκαν σε στούντιο, κάνοντάς τα γνωστά παγκοσμίως ως πρώτα τέτοια έργα. Η πρώτη στην ιστορία πολεμική κινηματογραφική ταινία, από τον Georges Melies (τέλη Μαρτίου 1897) πιθανόν να είναι το έργο «Episodes de guerre» (1897).
Στη Θεσσαλία και γενικώς στην Ελλάδα χρησιμοποιείται, για πρώτη φορά, κινηματογραφική κάμερα στον πόλεμο. Αυτό γίνεται πραγματικότητα από έναν άλλον πρωτοπόρο του κινηματογράφου, τον γνωστό τότε καλλιτέχνη-ζωγράφο και πολεμικό ανταποκριτή, Frederic Villiers, που έρχεται στον Βόλο στις 24 Απριλίου 1897 με μία κινηματογραφική κάμερα, και γυρίζει «επί τόπου» πολεμικές σκηνές. Επειδή οι μάχες του πολέμου διεξάγονταν στη Θεσσαλία, τα έργα του Frederic Villiers παρουσιάζουν, για πρώτη φορά, σε κινηματογραφική ταινία τη Θεσσαλία.
Ο Melies γύρισε την πρώτη, στην ιστορία, σκηνοθετημένη ταινία πολέμου και ο Villiers για πρώτη φορά έκανε λήψεις με κάμερα στον χώρο των μαχών και είναι ο πρώτος καμεραμάν-ρεπόρτερ, με δράση σε πεδίο μάχης, με αποτέλεσμα ο πόλεμος αυτός να είναι ο πρώτος, παγκοσμίως, πόλεμος που κινηματογραφήθηκε. Αυτό έγινε παράλληλα και από τους δύο δημιουργούς, με τον έναν να γυρίζει τις πρώτες σκηνοθετημένες πολεμικές ταινίες στο στούντιό του, στη Γαλλία και ο άλλος να γυρίζει πρώτες αληθινές εικόνες από τη μάχη του Βελεστίνου.
Αυτό που κάνει τα γυρίσματα του ελληνοτουρκικού πολέμου, από τους Melies και Villiers διπλά ενδιαφέροντα, είναι το γεγονός ότι αυτή ήταν η πρώτη προσπάθεια κατά την οποία χαλκεύεται πόλεμος σε μία ταινία, στα έργα και των δύο. Και στους δύο μπορούμε να καταλογίσουμε σημαντικές πρωτοτυπίες της ιστορίας του κινηματογράφου. [...] (Από την εισαγωγή του συγγραφέα)
|