Η Ωδή εις Μούσας του Α. Κάλβου. Πηγές και Επιδράσεις

Σκοπός αυτού του άρθρου είναι να εντοπίσει τα πιθανά πρότυπα της ωδής Εις Μούσας από την αρχαία ελληνική λογοτεχνία και μυθολογία, να ερευνήσει τη σημασία τους, να εξετάσει πώς μεταπλάθονται στην ωδή, και τέλος να δώσει τη «σημαντική» της ωδής μέσα από τα πρότυπα αυτά. Δε θα πρέπει να ξεχνάμε ότ...

Πλήρης περιγραφή

Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Κύριος συγγραφέας: Περυσινάκης, Ι. Ν.
Μορφή: Άρθρο
Γλώσσα:other
Έκδοση: 2023
Θέματα:
Διαθέσιμο Online:https://dspace.larlib.gr/handle/123456789/1637
id ds-123456789-1637
record_format dspace
spelling ds-123456789-16372023-03-17T03:00:17Z Η Ωδή εις Μούσας του Α. Κάλβου. Πηγές και Επιδράσεις Περυσινάκης, Ι. Ν. Κάλβος Ανδρέας -- Νεοελληνική ποίηση -- Ερμηνεία και κριτική | Νεοελληνική λογοτεχνία Σκοπός αυτού του άρθρου είναι να εντοπίσει τα πιθανά πρότυπα της ωδής Εις Μούσας από την αρχαία ελληνική λογοτεχνία και μυθολογία, να ερευνήσει τη σημασία τους, να εξετάσει πώς μεταπλάθονται στην ωδή, και τέλος να δώσει τη «σημαντική» της ωδής μέσα από τα πρότυπα αυτά. Δε θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η ωδή είναι ένας ύμνος στις Μούσες. Επομένως ό,τι λέγεται στην ωδή αναφέρεται έμμεσα ή άμεσα στις Μούσες, όχι τόσο ως τις εννέα συγκεκριμένες θεότητες, αλλά κυρίως σε ό,τι εκείνες συμβολίζουν. Έτσι υπάρχει αρχικά η επίκληση προς τις Μούσες (κυριολεκτικά, επίκληση προς τις Χάριτες), η συμπαντική διάσταση των Μουσών και το θέμα της αρμονίας των σφαιρών. Ακολουθούν οι δραστηριότητες των Μουσών, καθώς και η σχέση τους με τον Ορφέα, το Διόνυσο και τον Απόλλωνα μέσα από την ευεργετική επίδρασή τους προς τους ανθρώπους. SUMΜARΥ The author's intention is to trace probable sources of Kalvos’ ode “Eis Mousas” from ancient Greek Literature and Thought, to examine their meaning and see how they are re-formed and to seek the ode’s meaning through these models. The invocalion of the Muses, used in its original function, the cosmic dimension of the Muses (as e.g. in Alcman), the harmony of the spheres, the lyre, Orpheus, Dionysus. Apollo, and what they stand for, and the “Gegeneis”, are themes which are found in the ode and exploited in a way showing the poet's familiarity with the ancient Greek literary tradition. Some further similarities in phraseology between Kalvos and Pindar are also indicated. The author points out that the poet did not have a merely superficial knowledge of Greek Literature nor did he use it in a purely decorative way, as is sometimes suggested, but that he had a close acquaintance with it. His sources and themes are fully remodelled in their new context and serve the poet's inspiration and purpose. The author also argues that Kalvos knows and applies lo this ode the structure of the cletic and Homeric hymn. This approach gives a new meaning to the ode and shows its strict unity. Kalvos must have had a direct knowledge of ancient Greek language and Literature; but in his classicism he was also influenced by Foscolo. In an appendix to this study the author argues for the influence of Foscolo's “Grazie” on Kalvos “Eis Mousas” and examines the parallel passages and motifs in the two poems. 2023-03-16T08:45:55Z 2023-03-16T08:45:55Z 1985 Article https://dspace.larlib.gr/handle/123456789/1637 other application/pdf
institution Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λάρισας "Κωνσταντίνος Κούμας"
collection DSpace
language other
topic Κάλβος Ανδρέας -- Νεοελληνική ποίηση -- Ερμηνεία και κριτική | Νεοελληνική λογοτεχνία
spellingShingle Κάλβος Ανδρέας -- Νεοελληνική ποίηση -- Ερμηνεία και κριτική | Νεοελληνική λογοτεχνία
Περυσινάκης, Ι. Ν.
Η Ωδή εις Μούσας του Α. Κάλβου. Πηγές και Επιδράσεις
description Σκοπός αυτού του άρθρου είναι να εντοπίσει τα πιθανά πρότυπα της ωδής Εις Μούσας από την αρχαία ελληνική λογοτεχνία και μυθολογία, να ερευνήσει τη σημασία τους, να εξετάσει πώς μεταπλάθονται στην ωδή, και τέλος να δώσει τη «σημαντική» της ωδής μέσα από τα πρότυπα αυτά. Δε θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η ωδή είναι ένας ύμνος στις Μούσες. Επομένως ό,τι λέγεται στην ωδή αναφέρεται έμμεσα ή άμεσα στις Μούσες, όχι τόσο ως τις εννέα συγκεκριμένες θεότητες, αλλά κυρίως σε ό,τι εκείνες συμβολίζουν. Έτσι υπάρχει αρχικά η επίκληση προς τις Μούσες (κυριολεκτικά, επίκληση προς τις Χάριτες), η συμπαντική διάσταση των Μουσών και το θέμα της αρμονίας των σφαιρών. Ακολουθούν οι δραστηριότητες των Μουσών, καθώς και η σχέση τους με τον Ορφέα, το Διόνυσο και τον Απόλλωνα μέσα από την ευεργετική επίδρασή τους προς τους ανθρώπους.
format Article
author Περυσινάκης, Ι. Ν.
author_facet Περυσινάκης, Ι. Ν.
author_sort Περυσινάκης, Ι. Ν.
title Η Ωδή εις Μούσας του Α. Κάλβου. Πηγές και Επιδράσεις
title_short Η Ωδή εις Μούσας του Α. Κάλβου. Πηγές και Επιδράσεις
title_full Η Ωδή εις Μούσας του Α. Κάλβου. Πηγές και Επιδράσεις
title_fullStr Η Ωδή εις Μούσας του Α. Κάλβου. Πηγές και Επιδράσεις
title_full_unstemmed Η Ωδή εις Μούσας του Α. Κάλβου. Πηγές και Επιδράσεις
title_sort η ωδή εις μούσας του α. κάλβου. πηγές και επιδράσεις
publishDate 2023
url https://dspace.larlib.gr/handle/123456789/1637
work_keys_str_mv AT perysinakēsin ēōdēeismousastouakalboupēgeskaiepidraseis
_version_ 1810750616759173120